Akutni i kronični proljev
prim. Alemka Jaklin Kekez, specijalist pedijatar, uži specijalist pedijatrijske gastroenterologije

Kada dijete ima povećan broj stolica, rijetke konzistencije kažemo da ima proljev. Uz proljev vrlo često idu i neki drugi simptomi poput povraćanja, mučnine, bolova u trbuhu, a može biti i povišena temperatura. Neki proljevi praćeni su i primjesama krvi u stolici: infektivni (kod Campylobactera, Yersinie, nekih tipova Eserichie coli), ali i kronični (ulcerozni kolitisa, alergija na hranu). Učestale i rijetke stolice, vode k dehidraciji, pogotovo ako su praćene i drugim simptomima (povraćnje, temperatura) uz koje se dodatno ubrzano gubi tekućina iz organizma. Tegobe mogu trajati različito dugo, ovisno o uzroku.

AKUTNI PROLJEV

Akutno nastali proljev susrećemo relativno često, a najčešći uzroci, su infektivni; virusi (Rota, Adenovirusi, Enterovirusi, Noro virus...), bakterije (Salmonela, Campylobacter, E.coli...) te njihovi toksini (pr. Stafilokokni toksin). Prijenos je fekalno oralnim putem, tj. unosom zagađene hrane i vode, prljavim rukama. Infekcije su češće u ljetnim mjesecima, kada je zbog temperature i hrana lakše pokvarljiva. U djece se mogu očekivati do 3-4 infekcije godišnje. Nekada akutno nastale proljevaste stolice mogu biti i neinfektivnog uzroka, primjerice kao posljedica akutne alergijske reakcije na hranu. U pravilu infektivni proljev se ne liječi prema uzročniku, tj. ne daje se ciljana terapija osim kod nekih određenih mikoorganizama (pr. Campylobacter) ili prodora uzročnika u krv (Salmonela vrućica). Najvažnija mjera je spriječiti dehidraciju, pojačanim unosom tekućine, a kod djece koja su dehidraciji jače sklona preporuča se davanje oralne rehidracijske otopine kojih je sada čitav niz dostupnih u ljekarnama. Takve otopine imaju prednost pred čajem i drugim napitcima, jer sadrže uz tekućinu i optimalanu koncentraciju elektrolita čija je ravnoteža često narušena proljevom. Ukoliko je dehidracija jaka, tj. osoba je klonula i ne može uzimati tekućinu na usta zbog povraćanja, ili su stolice jako brojne te se tekućina ne može nadoknaditi samo unosom na usta, tada je potrebna i infuzija. Često se roditelji pitaju kako će prepoznati znake dehidracije, pogotovo kod dojenčadi. Općenito suhe sluznice, slabo mokrenje (suhe pelene), upala fontanela, klonulost znaci su dehiriranosti. Nekada su se u vrijeme trajanja proljeva primjenjivale vrlo agresivne dijete , međutim istraživanja su pokazala da je zapravo bolje cijelo vrijeme uzimati hranu, jer se i samo crijevo hrani sastojcima iz hrane. Većina proljeva se sama ograniči, tj. spontano prođu. Poželjno je davanje probiotika, jer se pokazalo da ipak skraćuju i smanjuju intenzitet proljeva, a najboljima su se pokazale čiste kulture LGG, Saccharomyces boulardi i Lactobacilus Reuteri u velikom broju. Također primjena racecadotrila (Hydrasec) može smanjiti gubitke tekućine putem crijeva.

KRONIČNI PROLJEV

Ako proljev traje u kontinuitetu preko 2 tjedna tada se radi o kroničnom proljevu. Nekada je uzrok samo taj što je jako oštećena sluznica crijeva nakon infektivnog proljeva. Tada je pametno prolazno isključiti iz prehrane mlijeko (laktozu) jer se mliječni šećer u oštećenoj sluznici ne može probaviti, te tako navlači dalje vodu i podržava proljev. Međutim proljev može biti i simptom nekih kroničnih bolesti. Tada je u pravilu praćen i nekim drugim simptomima. Svaki kronični proljev koji se nastavalja zahtijeva dijagnostičku obradu gastroenterologa kako bi se pronašao uzrok i moglo pristupiti liječenju.
Naš tim na tečaju o defektima razvoja kralježnice