Debljina

dr.Tatjana Lesar, specijalist pedijatar, uži specijalist pedijatrijske gastroenterologije

Debljina je kronična metabolička bolest pandemijskih razmjera koja se razvija kao posljedica neravnoteže između unosa i potrošnje energije. U Hrvatskoj je debelo 10,8% predškolske djece, a u 23% djece je preuhranjeno te postoji rizik od razvoja debljine.

Debljina se dijagnosticira na osnovu indeksa tjelesne mase (ITM) koji se računa iz omjera tjelesne mase u kilogramima i kvadrata tjelesne visine u metrima. Vrijednosti ITM se uspoređuju s referentnim vrijednostima.

• preuhranjenost s povećanim rizikom za razvoj debljine → 85-95.centila ITM-a

• debljina → > 95.centila ITM-a

• morbidna debljina → ITM > 40 mg/kg2 ili ITM >35 kg/m2 + najmanje jedna pridružena bolest

Moguće posljedice debljine:

• povećana inzulinska rezistencija

• dislipidemija

• poremećen metabolizam glukoze

• metabolički sindrom

• ateroskleroza

• steatohepatitis

• žučni kamenci

• hipertenzija

• šećerna bolest tip 2

• bolesti bubrega

• promjene lokomotornog sustava (spuštena stopala, ozljede tijekom obavljanja svakodnevnih aktivnosti)

• poremećaji disanja (učestale apneje)

• preuranjeni pubertet uslijed povećane vrijednosti inzulina koji stimulira produkciju spolnih hormona.

• razvoj policističnih jajnika uslijed povećanih razine androgena u djevojčica

Liječenje djece koja su preuhranjena ili debela obuhvaća reguliranu prehranu te pojačanu tjelovježbu, dok su farmakoterapija i kirurško liječenje provode kod one djece koja su već razvila komorbiditet, odnosno morbidnu debljinu. Danas je dobro poznato kako debljina u dječjoj dobi povećava učestalost razvoja bolesti te smrtnost u odrasloj dobi što ukazuje koliko je važno prevenirati debljinu u djece.

ZIMSKO RADNO VRIJEME
FELDENKRAIS RADIONICA U POLIKLINICI HELENA
PRIVREMENA OBUSTAVA PARKINGA U KRUGU POLIKLINIKE HELENA

(Croatia zdravstveno osiguranje, GRAWE osiguranje, Uniqa osiguranje, Triglav osiguranje)