Astma i hladnoća
dr Greta Gunek Mačukat, spec. pedijatar

Astma je najčešća kronična bolest dječje dobi. Radi se o kroničnoj upali malih dišnih putova koja se manifestira ponavljanim napadajima kašlja, otežanog disanja, piskanja u prsima i zaduhe. Napadaji se najčešće javljaju noću i/ili rano ujutro. U 80% slučajeva bolest se manifestira prije pete godine života .Do 10-e god. života češće oboljevaju dječaci, a nakon te dobi se broj oboljelih u oba spola izjednačava.Uzroci nastanka astme su mnogobrojni. Genetska predispozicija jedan je od odlučujućih faktora u nastanku astme. U posljednje vrijeme, o nastanku astme, sve se više govori o interakciji virusnih infekcija, faktora okoliša i genetskoj predispoziciji.Astma može biti alergijska i nealergijska. Djeca češće oboljevaju od alergijske astme. Najčešći alergeni su peludi trava, korova ( ambrozija), stabala (breza, ljeska), grinje iz kućne prašine, epitel kućnih ljubimaca (mačka , pas).

U nealergijskoj astmi uzročni mehanizmi nisu imunološki.Javlja se obično u kasnijoj životnoj dobi, kod bolesnika koji nemaju predispozicije za alergijske bolesti.Kožni testovi su negativni, razina protutijela koja sudjeluju u alergijskoj reakciji su normalnih vrijednosti.

Ne alergijski podražaji koji mogu pokrenuti napadaj astme su respiratorne infekcije, udisanje hladnog zraka, psihički stres, tjelesni napor, unutarnji i vanjski onečišćivači zraka (dim cigarete), određeni lijekovi, iznenadna promjena vanjske temperature i nagle promjene topline i hladnoće, visoki postotak vlage u zraku. Ovi faktori mogu pokrenuti napadaj i kod bolesnika koji boluju od alergijske astme.

Postoje i alergijske reakcije na hladnoću. One su izazvane kontaktima sa hladnim predmetima, ledom, snjegom, hladnom vodom. Ubrzo nakon kontakta može se pojaviti urtikarija, otok najčešće na izloženim mjestima ali su moguće i generalizirane reakcije u smislu otoka usana, vjeđa, uški, generaliziranog osipa i anafilaktičkog šoka u okviru kojeg se također može razviti astmatični napadaj. Oko 5% alergičara je preosjetljivo na hladnoću, pretežito u mlađem uzrastu.

Zato astmatičari i alergičari oprez oprez na hladnoći!

Prije izlaska po zimi potrebno se utopliti, obući toplu kapu, rukavice, čarape, staviti šal preko usta. Namažite lice, ruke i usne zaštitnim kremama.Svakako ponesite lijekove koje koristite za pomoć u astmatičnom napadaju. Kako simptomi alergije na hladnoću brzo nestanu čim se bolesnik utopli, izbjegavanje hladnoće ( rano ujutro, navečer ) i utopljavanje je najbolja prevencija. Treba izbjegavati i hladnu hranu pr. hladne deserte i sladoled koji se konzumira tijekom cijele godine.

Simptomi astme su podražajni kašalj, otežano disanje pri čemu se koriste pomoćni mišići za disanje, što se vidi kod djece kao uvlačenje trbuha uz naprezanje vratnih mišića. U astmi je čujan i otežan izdah, što se opisuje kao „sviranje“ u prsima.U napadaju se javlja umor i preznojavanje. Ukoliko napadaj astme nije induciran respiratornom infekcijom temperatura obično nije povišena. Dijagnoza se postavlja na osnovu anamneze, kliničke slike i dodatnih pretraga koje uključuju alergološku obradu ( testiranje , in vitro pretrage), mjerenje plućne funkcije (spirometrija), eventualnu RTG obradu. Nerijetko je potreban pregled ORL specijaliste, obzirom na anatmsku i funkcionalnu povezanost gornjih i donjih dišnih putova. Liječenje obuhvaća edukaciju oboljelog i njegove obitelji, terapiju lijekovima, fizikalnu terapiju, terapiju prirodnim ljekovitim činiteljima (talasoterapija, haloterapija), u nekim slučajevima hiposenzibilizaciju. Timski pristup liječenju uključuje i psihološku podršku, te radnu terapiju. Za povremenu astmu potrebno je povremeno uzimanje lijekova, dok je za trajne oblike astme potrebno uzimanje lijekova kroz dulji vremenski period kako bi se bolest stavila pod dobru kontrolu.
Naš tim na tečaju o defektima razvoja kralježnice