Šarlah ili skarlatina

Šarlah ili skarlatina je dječja zarazna bolest uzrokovana beta hemolitičkim Streptokokom grupe A. Bolest uglavnom počinje općim simptomima: visoka temperatura, glavobolja, bolovi u mišićima i kostima, povraćanje i bolovi u trbuhu.

Dijete uz to ponekad ima žarko crveno ždrijelo i naslage po tonzilama i/ili crvene pjege po nepcu. Mogu biti otečeni i limfni čvorovi vrata. Drugog do trećeg dana bolesti javlja se sitnotočkasti ružičastocrveni osip po trupu i ekstremitetima koji je jače izražen u pazušnim jamama i u preponama. Na opip je koža gdje se nalazi osip hrapava. Dijete ima karakteristično crvenilo obraza uz blijedoću oko usana. Jezik je malinastog izgleda. U nekim se slučajevima šarlaha koža nakon 2-3 tjedna ljušti na trbuhu i vrškovima prstiju.

Šarlah se najčešće javlja kod djece predškolske i školske dobi. Javlja se sporadično, ponekad u manjim epidemijama, najčešće u jesen. Prenosi se zrakom ili dodirom. Općenito, bakterije koje se nalaze u nosu i grlu mogu se lako prenijeti na drugu osobu kašljanjem, kihanjem, predmetima i hranom zaraženim slinom. Inkubacija tj vrijeme od zaraze do pojave bolesti iznosi od 2-5 dana. Bitno je odmah po postavljanju dijagnoze započeti antibiotsko liječenje jer nakon 24 do 48 sati terapije dijete više nije zarazno.

Šarlah – dijagnoza

Dijagnoza šarlaha se postavlja na temelju kliničke slike, no pomoći može i pozitivan nalaz beta hemolitičkog streptokoka grupe A, u kulturi obriska ždrijela. Danas postoje i brzi testovi za dokazivanje Streptokoka koji su gotovi za 10-15 minuta , a temelje se na dokazivanju antigena Streptokoka.

Dijete za koje sumnjamo da ima šarlah se obavezno treba javiti liječniku na pregled. U liječenju se primjenjuju antibiotici u prvom redu penicilinske skupine u trajanju od 10 dana. Ako je dijete alergično na peniciline primjenjuju se cefalosporini.

U slučaju da je dijete lošeg općeg stanja, povraća, ima izrazito visoku temperaturu koja teško pada, klonulo je i dehidrirano indicirano je bolničko liječenje kada se uz parenteralnu rehidraciju daju antibiotici na venu. U današnje vrijeme liječenja antibioticima komplikacije bolesti poput retrofaringealnog apcsesa i reumatske vrućice su rijetke.

Kako liječiti šarlah

Dijete zaraženo šarlahom se ne odvaja od braće i sestara kao niti od majke trudnice. Braću i sestre kao i majku treba promatrati ako se pojave slični simptomi i tada liječiti. Neki preporučaju uzimanje briseva i liječenje ako su oni pozitivni i prije pojave bolesti. Nema preporuka da se antibiotici daju preventivno.

Vrtićko dijete zaraženo šarlahom treba izdvojiti iz kolektiva i liječiti antibiotikom, te prijaviti epidemiološkoj službi i vrtiću da se radi o šarlahu kako bi se znalo da se bolest može očekivati i kod druge djece. U slučaju većeg broja oboljelih poduzimaju se mjere uzimanja briseva svoj djeci kao i odgojiteljicama te se u slučaju pozitivnog nalaza primjenjuje liječenje.

dr Iva Palčić, spec. pedijatar, uži specijalist nefrolog

Izdvojene novosti

Otvori chat
Poliklinika Helena
Pozdrav,

ako trebate pregled bolesnog djeteta, pošaljite nam poruku i javit ćemo se u najkraćem mogućem roku.

Za sve ostale upite, molimo koristite našu web kontakt formu ili email.

Poliklinika Helena