Logopedija u Poliklinici Helena – Govor je naš prozor u svijet. Uz pomoć naših stručnih logopeda i napredne metodologije, vaša će djeca razviti i poboljšati verbalne vještine koje su im potrebne za uspjeh u životu.
Logopedija – Dijagnostika
Logopedska procjena djece rane i predškolske dobi uključuje jedno ili više područja:
- procjena oralno motoričkih sposobnosti (u podlozi hranjenja, žvakanja, gutanja, govora)
- procjena ranog komunikacijskog razvoja
- procjena ranog jezično – govornog razvoja
- procjena tečnosti govora (brzopletost, mucanje)
- procjena glasa (disfonije, nazalnosti, rascjep nepca i usana)
- procjena socijalno komunikacijskih vještina
- procjena fonološko – artikulacijskog razvoja
- procjena jezičnog razvoja (razumijevanje i izražavanje)
- procjena predvještina čitanja , pisanja i računanja
- procjena spremnosti za školu
- procjena ostalih dječjih govornih poremećaja (npr apraksija, oštećenje sluha..)
Logopedska procjena djece školske dobi uključuje jedno ili više područja:
-
- procjena oralno motoričkih sposobnosti
- procjena (socijalno) komunikacijskih vještina
- procjena jezično – govornih vještina (artikulacija, razumijevanje jezika, naracija…)
- procjena tečnosti govora (mucanje, brzopletost)
- procjena glasa (disfonije,nazalnosti, rascjep nepca i usana)
- procjena vještina čitanja, pisanja i računanja (npr disleksija, disgrafija, diskalkulija)
- Procjena ostalih logopedskih poremećaja (npr apraksija..)
Terapijski postupci
-
- logopedsko savjetovanje
- Hanen program More Than Words – za roditelje djece s poremećajem iz spektra autizma ili komunikacijskim poremećajim
- oralno motorička stimulacija (stimulacija orofacijalne muskulature)
- poticanje vještina žvakanja i gutanja
- terapijsko hranjenje i pijenje
- poticanje ranog komunikacijskog razvoja
- poticanje ranog jezično – govornog razvoja
-
-
-
- poticanje socijalno komunikacijskih vještina (npr komunikacijski poremećaji)
- potpomognuta komunikacija
-
-
Često postavljana pitanja:
Logopedija se bavi prevencijom, dijagnostikom i terapijom poremećaja govora, glasa, jezika, gutanja, slušanja, čitanja, pisanja i svih oblika komunikacije.
Logopedska djelatnost uključuje prevenciju, probir, otkrivanje, procjenu, dijagnostiku i terapiju:
- poremećaja predverbalne, verbalne i neverbalne komunikacije, jezika (usmenog i pisanog, jednojezičnih i višejezičnih govornika), govora i glasa nastalih uslijed različitih uzroka,
- poremećaja oralno-laringealnih funkcija (hranjenja i gutanja) i srodnih poremećaja,
- poremećaja verbalne i/ili neverbalne komunikacije u osoba s invaliditetom i djece s teškoćama u razvoju
Postoje određene smjernice koje ukazuju na moguća odstupanja i potencijalne teškoće:
- ako dijete u dobi do 6 mjeseci ne reagira na izvor zvuka ili ne usmjerava pogled prema osobi koja mu se obraća te ako ima teškoća s uspostavljanjem obrasca sisanja
- ako dijete u dobi između 6. i 12. mjeseca života ne razumije jednostavne upute i zabrane, ako se nije javilo slogovno brbljanje ili ne upotrebljava geste za komuniciranje s okolinom te ima teškoća s prelaskom s tekuće na kašastu hranu
- ako se u dobi od između 12. i 18. mjeseca života nije javila prva riječ sa značenjem, ne slijedi jednostavne naloge vezane uz situaciju u kojoj se nalazi te ako jede miksanu hranu i ima teškoća sa žvakanjem kod uvođenja krute hrane
- ako dijete u dobi od dvije godine nema pedesetak riječi sa značenjem u jezičnoj proizvodnji te ima poteškoće s razumijevanjem jednostavnih pitanja i odgovaranja na njih
- ako su se javile govorne netečnosti (ponavljanja riječi, slogova, produžavanja i ponavljanja glasova)
- ako dijete u dobi od tri godine ne odgovara na pitanja, ne zna imenovati jednostavne stvari, ne koristi više od 50 riječi, ne spaja riječi u rečenice te ne koristi zamjenice i prijedloge, nije zainteresirano za slušanje priča te se osamljuje u igri
- ako dijete u dobi od četiri godine ne slaže riječi u rodu, broju i padežu, ako se služi ograničenim rječnikom, ne prepoznaje i ne imenuje boje, ne opisuje predmete te je njegov govor slabije razumljiv zbog pogrešnog izgovora glasova
- ako dijete u dobi od pet godina ne sudjeluje u razgovoru, ne razumije vremenske i prostorne odnose, ne prepoznaje rimu i ne razumije upute, koristi samo kratke i jednostavne rečenice, ne može prepričati poznati događaj ili samostalno izmisliti i ispričati priču
- ako dijete u dobi od šest godina nema razvijenu fonološku svjesnost – ne prepoznaje prvi, odnosno zadnji glas u riječima te ne prepoznaje od kojih se glasova sastoji riječ.
Prvi logopedski pregled može biti stresan za dijete, ali i za roditelje. Stoga je važna priprema. Ovisno o dobi, dobro je pripremiti dijete tako da mu se u pozitivnom ozračju objasni da ide kod logopeda. Pametno je djetetu objasniti da tamo ima igračaka s kojima će se igrati, da će razgovarati, gledati slikovnice i sl. Za dodatan osjećaj sigurnosti, dijete može sa sobom ponijeti omiljenu igračku ili predmet.
Logopedska terapija prije svega zahtijeva prethodnu dijagnostiku kako bi se mogao planirati terapijski rad s obzirom na dob djeteta i utvrđenu teškoću. Logopedska terapija potiče rane komunikacijske i jezične vještine (razumijevanje i proizvodnju), govornu tečnost, izgovor, upotrebu glasa, sposobnost žvakanja.
Koju vrstu terapije dijete treba utvrdit će logoped te preporučiti terapiju ovisno o svakom djetetu ponaosob. Izravna terapija ne znači da tu roditeljska uloga u terapiji prestaje. Roditelji su važan partner u tom procesu. Bez rada roditelja prema uputama logopeda terapijski rezultati neće biti zadovoljavajući, jer roditelji ipak s djetetom provode najviše vremena.
Svako dijete koje treba pomoć u komunikacijskim i jezično-govornim vještinama može imati koristi od logopedske terapije. Najbolji rezultati se postižu ako se s logopedskom terapijom počne dovoljno rano (ovisno o teškoći) te ako roditelji/skrbnici s djetetom provode vježbe kod kuće.
Trajanje terapije ovisi o dobi djeteta, vrsti teškoće, količini teškoća koje utječu na vještine komunikacije te o učestalosti pohađanja terapije. Terapija se odvija u određenim intervalima, najčešće je to jedanput tjedno uz rad kod kuće.
Logopedi u Poliklinici Helena su stručnjaci s višegodišnjim iskustvom u dijagnostici i terapiji komunikacijskih i jezično-govornih teškoća te se trajno stručno usavršavaju. Surađuju s liječnicima specijalistima, psiholozima i medicinskim sestrama u Poliklinici Helena. Roditelj s djetetom može obaviti sve potrebne preglede na jednom mjestu te dobiti nalaz i mišljenje s preporukom.
Logopedi u Poliklinici Helena u svom se radu vode jakim etičkim načelima. Oni imaju dobre komunikacijske vještine, empatični su i socijalno osviješteni. Razumiju i uvažavaju potrebe djeteta. Prije svega su pozitivni i strpljivi te nastoje djeci i roditeljima omogućiti da dolaze s veseljem i u pozitivnom ozračju!